2014年9月30日 星期二

反抗者

書名:反抗者
作者:卡繆
出版:大塊文化
年份:2014年

因《異鄉人》(L'Étranger)而為人熟悉的法國作家卡繆(Albert Camus),生逢兩次世界大戰之間的亂世,曾經參與歐洲多次社會運動,可說是身經百戰的社會運動專家。他並不反對抗爭,甚至認為人們有權享有的幸福,靠反抗才能獲得。但在他的作品裡,其實更強調抗爭的意識形態,才是運動核心價值,指出抗爭運動並不等如社會動盪。

他的作品除了善於表達「存在主義」概念,其實不少也是二元對立命題的代表作,例如《反與正》(L'envers et l'endroit)及《放逐和王國》(L'exil et le Royaume)等等。今日再讀他1951年的作品《反抗者》(L'Homme révolté)實在百感交集,這並不是一本社會運動的「抗爭手冊」或「反抗指南」,而是一本關於反思對抗本位的存在主義作品。

卡繆在《反抗者》說明了「純粹反抗」的危險。社會運動中的反抗者是否真正了解運動的動機、方式、行為、方向、目標等等內容,或純粹只是為反抗而反抗的宣洩,只是一場以混亂為始末而缺乏「社會性」的群眾活動。也因為卡繆明確的反對暴力立場,令他與當年著名的左派知識份子沙特(Jean-Paul Sartre)產生政治立場的意見分歧。

書內對於反抗的存在意義,提供了不少令人反思的引子。卡繆以歷史上的革命為例,說明不少反抗者原本所反抗的對象,最後竟然成為了反抗者的自身景況。當發現自己落入了原本自己所反對的意識形態,同時亦會發現其實這並不是一場抗爭運動,而只是一場沒有贏家的社會悲劇。做成無可挽救的局面,是因為反抗者的思維邏輯,原本就只是以自我中心的尺度出發。

卡繆指出當我們回顧歷史上不少革命,開始都以崇高理想出發,最後卻以各種破壞形式結束,一場悲劇做成無可挽救的局面,原因不外乎亦是關於反抗者的動機、方式、行為、方向、目標等等因素。以果論因其實是因為運動以錯誤開始,最後也唯有以錯誤結束。

作者在《反抗者》內提出各種在歷史中曾經發生的事件,從而整理出各種反覆的辯證,讓讀者反思所謂的社會運動,其實是把反抗者的思想及社會觀念帶到一個甚麼境況?對自己及社會結果帶來甚麼影響?實際是毀滅了甚麼?真正又成就了甚麼?當反抗者融入群眾,他的理想原則、社會道德標準還是否一樣?或已經變成迷失了的盲目吶喊呼叫?是值得思考。

卡謬對於現實的荒謬從不諱言,他指出在荒謬的現實世界,反抗的力量應該是專注於創造性,而非破壞力。如果以為抗爭就是等如遊行示威,癱瘓社會經濟,甚至是等如煽動暴亂,其實我們並不知道抗爭的本體意義,或者只是找一個藉口罷了。

以民主之名的暴力最是恐怖,追求的其實並不是所謂甚麼理想,可能只是滿足自己為所欲為的自私想法,又或者其實只想毀掉這個社會,逃避真正的公民責任。卡謬對抗爭的解構,可說是文明社會運動的永恆註解。

卡繆於1957年獲得諾貝爾文學獎,成為法國當時第九位也是最年輕的獲獎者。今日再讀《反抗者》令人無奈地難堪,為這城市甚至有點難過。


(照片轉載自Bastille Post)

18 則留言:

  1. 奕山:

    今次香港完了,唉。

    回覆刪除
    回覆
    1. 世純,
      七百萬人的生活,就給這一幫人搞亂了。
      三兩萬人去飲,但係要幾百萬人同佢地做人情。
      幾萬人搞破壞,不過要幾百萬人同佢地找數。
      呢啲係港式民主喎... 唉!

      刪除
    2. 奕山:

      再咁搞落去,中央決定放棄香港,北京、上海等大城巿過晒我哋頭,香港淪為三線城巿。

      三兩萬人去飲,畀多咗佢喇,而家好多人係為咗到此一遊而去嘅。

      刪除
    3. 世純,

      根據世銀報告,其實而家香港經濟年度增長率只得2%左右,而內地一線城市的增長率都有超過7%以上,就算東協各國平均大約都有5.5%。按此推算再過多幾年,香港會變成點?真係想落都心寒,到時咪又鬧特首、鬧政府,佔完中之後又佔西…… 唉,香港人或者都係時候應該反省吓。

      到此一遊?都係呀!今日搭地鐵聽見旁邊兩個後生仔講佔中,因為企得近,佢地又講得大聲,所以聽到內容好過癮。例如有一個問:「其實今年幾時選特首?」另一個答:「好似聖誕節!然後一月一日上任。」吓!我真係忍笑忍到眼有淚光。落車前幾句先搞笑「嗱,陣間經過上次嗰度,最緊要攞嘢食攞嘢飲,然後先至好返屋企。」唔怪之得佢地話係去飲啦,明白了。

      不過佢地去飲,就要我地做人情,想落又真係笑唔出。再睇吓佢地心口掛著條黃絲帶,我今次真係眼有淚光>.<!

      刪除
    4. 奕山:

      我都有少少親身經歷可以分享喎。

      話說我同我個fd尋晚經過大圍港鐵站,兩個妙齡少女身穿背心熱褲仔,面露笑容咁同途人搭訕與及派黃絲帶,真係為眼睛帶來無限享受呀。

      我都差d失去理性,伸手去攞番條支持吓(佢哋),不過最後懸崖勒馬,收番埋隻手,微笑點頭說聲「唔需要喇,謝謝」咁就去離開咗。

      刪除
    5. 世純,

      平時見你講嘢咁搞笑,估唔到你都有正經一面...
      不過,雖然話係妙齡少女身穿背心熱褲仔...
      但係個樣係咪好「掘凸」?所以坤你唔到?
      都啱,後生仔應該有思想,有要求。
      唔好人宏亦宏,佔領丫環。

      刪除
    6. 奕山:

      呢兩位少女係樣靚身材又正嗰種,不過喺大是大非同埋原則上,我又豈能春袋控制腦袋呢。

      我對政治冷感,係因為香港只有政棍。政棍有老有嫩,之前又話和平靜坐,後尾又叫人一齊衝入公民廣場,講一套做一套,仲有大把青少年當佢英雄。某d傳媒更叫佢「香港之子」,呢鑊真係「香港」生仔冇屎忽喇。

      刪除
    7. 世純,
      樣靚身材又正?咁你都唔中計?好嘢!
      唔怪之得嗰日地鐵兩個後生話去佔中有女溝,情況混亂仲可以抽水!唉,呢班人講民主?
      咁你又唔算政治冷感喎,應該係政治冷靜^.^!

      刪除
  2. 是否拍過成電影? 變了科幻電影

    回覆刪除
    回覆
    1. 卡臣,
      而家正在上演港產版的「反抗者」鬧劇,只要無恥唔怕羞就可以係主角,自編自導自演。點只係科幻,簡直係奇情魔幻... 不過唔知結局點收科>.<!

      刪除
  3. 七百萬人的生活,就給這 CY 一人搞亂了。
    我認為 CY 是香港史上最成功的政治運動人物。
    他不需要站台,沒有宣揚 CY 語錄。但他的無形之手一揮,全城響應。
    很失望,對港人的質素很失望。
    CY Lai 你好嘢。

    回覆刪除
    回覆
    1. 嚴兄:

      回歸之後,特首呢個位,真係邊個做都無運行。

      如果CY而家唔玩,咁搵邊個做?
      有啲人話總會有人做,其實即係無講過嘢。廢話。

      又其實邊個做都一樣,都總會有人不滿。然後又大吵大鬧上街,今次佔中下次佔西。
      得益就只有一班政棍,奇就奇在總會有人相信呢班政棍,可憐。

      有啲香港人性格就係:要我做就怕無著數,比你做我又唔抵得。
      所以回歸之後,特首呢個位,真係邊個做都無運行。

      而家搞成咁,我覺得唔只關一個人事,而係關一大班人事,係一部份民智較低的香港人,搞亂香港社會然後要七百萬人找數。

      不過我仍然相信有一部份理智及有質素的香港人喜歡在香港生活。

      希望經一事長一智,如果痛苦可以令人成長,香港人而家或者係時候好好反省吓。

      刪除
    2. 奕山兄可能悲傷過度,我說的此CY不同彼CY也。

      刪除
    3. 嚴兄,

      哈,咁幽默,服咗你。對著袋鼠,同對著暴徒,心情真係唔同...

      今朝早睇完爛果日報,真係悲傷到頭暈,大題是咁的;「起來!不願做奴隸的人們!」嘩!港產紅衛兵呀?唉,唔知邊個先至係奴隸。

      好彩我都識小小:「打到美帝洋奴CY Lai!」
      唉,講呢條垃圾C9,唗氣。

      刪除
  4. 奕山:

    我覺得唔應該鎮壓呢班友,大部份「佔乜人士」有父母養,佢地點知乜事?若果佢地父母失業,佢地可能至知所幹何事.

    回覆刪除
    回覆
    1. 佛爺,

      今日有朋友比咗兩篇文我睇,我都想同你分享吓。

      一篇係杜葉錫恩講「民主派」假民主:
      http://www.ipchk.org/38364245153569638988/181

      另一篇係一位前線警員講處理佔中的工作感受。
      http://www.post852.com/%E9%80%99%E4%B8%80%E5%88%BB%EF%BC%8C%E8%AD%A6%E5%AF%9F%E5%9C%A8%E6%83%B3%E4%BB%80%E9%BA%BC%EF%BC%9A%E4%B8%80%E5%90%8D%E5%89%8D%E7%B7%9A%E8%AD%A6%E5%93%A1%E7%9A%84%E5%85%AB%E5%80%8B%E7%AD%94%E6%A1%88

      其實講口號真係好容易「一人一票真普選!」三秒唔使就講咗。現實如果真係咁簡單,Max Weber就唔使寫咁多書。

      佢有一本書《Politics as a Vocation》(政治作為一種職業)。睇完應該會知道乜嘢叫做「政棍」。

      唉,不過有幾多香港人會知道Max Weber係近代社會學家(韋伯),更加唔好話睇過佢幾多本書。

      香港人以為叫吓口號搞吓事就叫做公民抗命?今次真係集體中招咯>.<!

      刪除
    2. 奕山:

      看完你介紹的兩篇文,頗有啟發性.其實非黑即白的思想是世界性趨勢,但香港人口密集,所以造成很大騷擾性.

      西方民主理念,在亞洲行不通.歷史和文化差距甚遠之外,最重要的是,很多亞洲人民智未開,全搬西方的民主體制,會造成災難性的後果.

      我知道社會學家韋伯,但沒法理解他的道理.

      刪除
    3. 佛爺,

      事到如今只好聽天由命。
      不過都預咗悲劇收場,但係又唔使可憐喎,自作孽,怪得邊個。
      最無辜係幾百萬香港人,今次比呢班暴徒害死啦。

      其實呢班暴徒無當香港係自己屋企,從來無愛惜過,可恥。

      刪除